Consulta pública prèvia a l'elaboració del Reglament de la Bústia Ètica de l'Ajuntament de Rubí
Elaboració del Reglament de la Bústia Ètica
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Processos normatius
L’Ajuntament de Rubí, treballa per desenvolupar un sistema d’integritat institucional que contribueixi a garantir una administració que treballa d’acord amb els principis i les regles ètiques i de bon govern. Aquestes actuacions han d’ajudar a evitar i reduir les conductes contràries a dret, a l’ètica i als valors com l’honestedat, el predomini dels interessos generals i la bona administració dels recursos públics, entre d’altres. Un dels mecanismes dels quuals es dota l’Ajuntament de Rubí per millorar i dotar d’eficàcia aquestes regles de conducta, així com per recuperar i consolidar la confiança de les persones en les institucions públiques, és la posada en marxa de la Bústia Ètica, que està destinada a facilitar la comunicació de conductes desenvolupades en el si d’aquesta administració que puguin ser contràries al dret, als principis i valors ètics i a les regles de conducta que miren de tutelar l’ús correcte dels recursos públics, la resolució adequada dels conflictes d’interès, l'objectivitat i neutralitat de la gestió pública, el principi d'igualtat, el respecte a la dignitat de les persones, valors molt rellevants en l'exercici de les competències municipals en general i, en especial, en els temes de contractació pública, funció pública, activitat de foment, ordenació urbanística, entre d’altres.
Per aquests motius, resulta necessari l’aprovació d’un nou Reglament de la Bústia Ètica.
1.Problemes que es pretenen solucionar amb la Iniciativa
La Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió, té per objecte reforçar l’aplicació del Dret i les polítiques de la Unió en àmbits específics mitjançant l’establiment de normes mínimes comunes que proporcionin un elevat nivell de protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió (art. 1). L’article 8 d’aquesta directiva contempla l’obligació d’establir canals de denúncia interna, en el següent sentit: “Els Estats vetllaran per què les entitats jurídiques dels sectors privat i públic estableixin canals i procediments de denúncia interna i de seguiment”.
L’Ajuntament de Rubí va donar compte al Ple celebrat el 27 de gener de 2022 de la Declaració institucional de lluita contra el frau amb l’objectiu de promoure i consolidar una cultura a l'Ajuntament que exerceixi un efecte dissuasiu per a la realització de qualsevol mena d'activitat fraudulenta, i que aconsegueixi que les actuacions de l'Ajuntament de Rubí siguin percebudes, per tots els agents que es relacionen amb ell, com a oposades al frau i a la corrupció en qualsevol de les seves formes. Aquesta declaració també té com a finalitat el foment i desenvolupament de polítiques i processos de recerca del frau i dels delictes relacionats amb aquest, que garanteixin que tals casos s'abordin en el moment precís, d'una forma apropiada, i que possibilitin la seva prevenció, facilitin la seva detecció, impedeixin la seva consecució, i afavoreixin la seva correcció i persecució.
L'Ajuntament de Rubí ha resultat beneficiari i ho continuarà sent en els pròxims mesos, d’ajudes i subvencions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Respecte a aquestes, l’article 6 de l’Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, ha establert l’obligació, per a tota entitat, decisòria o executora, que participi en l'execució de les mesures del PRTR, de disposar d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.
En aquest sentit, el Decret d’Alcaldia 601/2022, de 10 de febrer de 2022, que aprova el Pla de Mesures antifrau que resultaran d'aplicació a l'execució dels projectes executats per l'Ajuntament de Rubí que siguin finançats amb càrrec als fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, preveu a l’article 11 les següents mesures de detecció: “Establir un canal de denúncia intern per a rebre informació de possibles sospites de frau, corrupció o conflictes d'interessos no declarats. El canal de denúncia serà d'accés públic a través de l'apartat específic de la pàgina web de l'Ajuntament de Rubí dedicat a la lluita contra el frau i garantirà la confidencialitat per a rebre i tractar la informació proporcionada pel denunciant.”
Aquest canal s'incorpora al sistema d'integritat institucional que l'Ajuntament de Rubí està desenvolupant.
2.Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
Un dels mecanismes dels què es dota l’Ajuntament de Rubí per millorar i dotar d’eficàcia aquestes regles de conducta, així com per recuperar i consolidar la confiança de les persones en les institucions públiques, és la posada en marxa de la Bústia ètica, que està destinada a facilitar la comunicació de conductes desenvolupades en el si d’aquesta administració que puguin ser contràries al dret, als principis i valors ètics i a les regles de conducta que miren de tutelar l’ús correcte dels recursos públics, la resolució adequada dels conflictes d’interès, l'objectivitat i neutralitat de la gestió pública, el principi d'igualtat, el respecte a la dignitat de les persones, valors molt rellevants en l'exercici de les competències municipals en general i, en especial, en els temes de contractació pública, funció pública, activitat de foment, ordenació urbanística, entre d’altres.
3. Objectius de la norma
La Bústia ètica és un sistema electrònic de participació ciutadana que neix de la conveniència d’oferir un canal que permeti tenir coneixement de qualsevol acció o omissió contrària als principis de bon govern i d’aquesta manera reforçar la gestió pública i augmentar la confiança de la societat en les institucions públiques i en les persones que hi presten serveis. També es tracta d’un posicionament transparent i obert de l’administració que no té res a amagar i posa els mitjans per revisar aquells eventuals supòsits en què no es respectin les regles de conductes positivades jurídicament o ètiques amb la finalitat última de fer propostes de millora en la gestió pública. Comporta, en definitiva, sensibilitzar en matèria d’ètica en la gestió pública a partir de la col·laboració i la participació ciutadanes.
Al Reglament de la Bústia ètica s’estableixen, també, les pautes d’actuació en la comprovació dels fets comunicats i les condicions d’ús que cal respectar. Segons s’extreu de les presents normes, la Bústia ètica constitueix un element de l’organització ètica en la mesura que la seva gestió està adscrita a la Comissió de gestió del Pla Antifrau i per tant subjecta als principis d’actuació d’independència, objectivitat i sense cap sotmetiment a mandats imperatius ni instruccions jeràrquiques de cap autoritat o càrrec municipal.
4. Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
No n'hi ha ja que el canal de denúncies està establert al Pla Antifrau de l'Ajuntament de Rubí i emmarcat per la Directiva Europea 2019/1937.
Compartir: