Consulta pública prèvia a l’elaboració de normativa de la tramitació d’un nou Reglament per el Servei d’acolliment residencial d’urgència.
Tramitació del nou reglament del Servei d'acollida residencial d'urgència
Quant a aquest procés
La cartera de Serveis Socials defineix el “Servei d'acolliment residencial d'urgència” dels “Serveis residencials d'estada limitada” com a prestació garantida i, segons l’article 24.4 de la LSS “les prestacions garantides són exigibles com a dret subjectiu…”, de manera que els ens locals, no només son els competents en la prestació d’aquests serveis, sinó que a més tenen obligació de prestar-los, en tant que la ciutadania té dret a exigir-los.L’Ajuntament de Rubí presta aquest servei, però no consta que hagi formalitzat un expedient per a l’establiment dels mateixos. L’establiment dels serveis és un requisit previst a la pròpia Llei 12/2007,d’11 d’octubre, de serveis socials que al seu article 31.1d) preveu que correspon als municipis, entre d’altres “Establir els centres i els serveis corresponents a l’àmbit propi dels serveis socials bàsics”.
També l’article 153 del DECRET 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals (ROAS) que preveu la potestat dels ens locals per crear, modificar i suprimir els serveis de la seva competència, en relació als serveis públics mínims obligatoris, estableix l’obligació d’implantar-los, i preveu que el veïnat pugui arribar a exigir “la prestació i, si s’escau, l’establiment del servei públic corresponent, quan constitueixi una competència pròpia de caràcter obligatori” (article 158.2) Així doncs, no és suficient amb la prestació del servei per part de l’Ajuntament de Rubí i resulta necessari procedir a formalitzar el seu establiment. El mateix ROAS defineix als articles 159 i 160 cóm ha de ser l’expedient i el procediment per a la implantació dels serveis i exigeix l’aprovació d’una memòria justificativa, un projecte d’establiment i també un reglament que estableixi el règim jurídic de la prestació.
En tant que l’elaboració d’un reglament que estableixi el règim jurídic de la prestació, requereix:
- La previsió de la iniciativa normativa al Pla Anual Normatiu (PAN) de 2022 en execució de les previsions de l’article 132 de Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas.
- La tramitació d’una consulta pública prèvia en la que es demani l’opinió dels subjectes i les organitzacions més representatives afectades sobre els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa, la necessitat i oportunitat de la seva aprovació, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores, d’acord amb les previsions de l’article 133 de Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas
- La redacció del text de l’avantprojecte per una comissió d’estudi, d’acord amb les previsions de l’article 62 del DECRET 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals. Previsió inicialment prevista per a l’elaboració d’ordenances i no expressament per als reglaments.
Justificació de la iniciativa
L’Ajuntament de Rubí treballa per a l’establiment del Servei d’Acolliment Residencial d’Urgència del municipi, un servei garantit de competència municipal de la Cartera de Serveis Socials. L’establiment del Servei requereix de l’aprovació d’un Reglament que estableixi el règim jurídic de la prestació.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
L’Ajuntament de Rubí té previst posar en marxa un establiment residencial per a la prestació del Servei d’Acolliment Residencial d’Urgència i resulta necessari i oportú formalitzar l’establiment del servei i aprovar la normativa reguladora de manera prèvia a la seva prestació
Objectius de la norma
El reglament té per objecte la definició del règim jurídic del Servei d’Acolliment Residencial d’Urgència del municipi, un servei garantit de competència municipal de la Cartera de Serveis Socials, en el marc de la Llei 12/2007 de Serveis Socials i de la Cartera de Serveis Socials vigent.
Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
L’establiment del règim jurídic d’un servei públic de titularitat municipal s’ha d’aprovar a través d’un reglament. No hi ha alternatives reguladores i no reguladores.
Compartir: