Consulta pública prèvia a l’elaboració del projecte d’ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions de Rubí
Projecte d'ordenança de la zona de baixes emissions de Rubí
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Processos normatius
La contaminació de l’aire és el principal risc ambiental per a la salut humana a les grans aglomeracions urbanes, segons la mateixa Organització Mundial de la Salut (en endavant, OMS). En l’àmbit metropolità de Barcelona s’ha registrat un incompliment sistemàtic dels valors d’immissió fixats per a diferents contaminants establerts a la normativa de referència (Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008 i al Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire). Amb les noves recomanacions establertes per l’OMS l’any 2021, que estableixen uns valors recomanats molt més exigents, s’evidencia que aquest impacte encara seria més gran.La ciutat de Rubí està inclosa dins de la Zona de Protecció especial de l’ambient atmosfèric engloba 40 municipis de la comarca del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Vallès Oriental que superen els nivells de contaminació en diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) de la Directiva 2008/50/CE de 21 de maig de la Unió Europea sobre la qualitat de l’aire ambient i atmosfera més neta a Europa.
Justificació de la iniciativa
De conformitat amb el que es preveu a l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC), amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del nou projecte de disposició normativa sobre la mesura de restricció de la circulació dels vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions de l’àmbit central de la ciutat de Rubí (en endavant, la ZBE), se substancia la consulta pública, a través del portal web, amb l’objectiu de recollir l’opinió de la ciutadania i organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma i sobre:
a) Antecedents i problemes que es vol solucionar amb la iniciativa.
b) La necessitat i oportunitats de la seva aprovació.
c) Objectius perseguits per la normativa.
d) Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.
A) ANTECEDENTS I PROBLEMES QUE ES VOL SOLUCIONAR AMB LA INICIATIVA
La contaminació de l’aire és el principal risc ambiental per a la salut humana a les grans aglomeracions urbanes, segons la mateixa Organització Mundial de la Salut (en endavant, OMS).
En l’àmbit metropolità de Barcelona s’ha registrat un incompliment sistemàtic dels valors d’immissió fixats per a diferents contaminants establerts a la normativa de referència (Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008 i al Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire). Amb les noves recomanacions establertes per l’OMS l’any 2021, que estableixen uns valors recomanats molt més exigents, s’evidencia que aquest impacte encara seria més gran.
La ciutat de Rubí està inclosa dins de la Zona de Protecció especial de l’ambient atmosfèric engloba 40 municipis de la comarca del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Vallès Oriental que superen els nivells de contaminació en diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) de la Directiva 2008/50/CE de 21 de maig de la Unió Europea sobre la qualitat de l’aire ambient i atmosfera més neta a Europa. En aquest àmbit (on es registren superacions dels valors d’immissió de contaminants establerts a la normativa) la Comissió Europea ha demandat al Regne d’Espanya (Àrea de Barcelona i Madrid) per l’incompliment sistemàtic i continuat dels valors límit del NO2, i, per tant, dels articles 13.1 i 23.1 de l’esmentada Directiva, així com per no realitzar plans de qualitat de l’aire amb mesures adequades que permetin reduir el període d’incompliment en el menor temps possible (article 23.1 de la Directiva).
En aquest context, la implementació de la ZBE esdevé una de les diverses solucions per reduir les emissions contaminants provocades pel trànsit rodat i, per tant, se centra a provocar una reducció especialment significant dels nivells registrats de NO2 i partícules, per així evitar l’incompliment dels valors límit o valors recomanats establerts en la Directiva europea i per l’OMS, respectivament, millorant la qualitat de l’aire, la qualitat de vida del conjunt de la ciutadania, afavorint la millora de la qualitat acústica a l’espai urbà i fent la ciutat més amable i habitable.
B) NECESSITAT I OPORTUNITATS DE LA SEVA APROVACIÓ
La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, estableix a l’article 14 que tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants (la ciutat de Rubí depassa àmpliament aquest llindar demogràfic), els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants que superin els valors límit de contaminants regulats per la normativa de referència hauran d’adoptar, abans de l’any 2023, l’establiment d’una ZBE dins del seu terme municipal.
D’aquesta manera, l’establiment d’una ZBE passa a ser una obligació legal que, a més, va en línia amb el ja contemplat a altres instruments de planificació aprovats pel govern central, com la Declaració d’Emergència Climàtica, el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima 2021-2030 (PNIEC), i el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica (PNCCA).
Per la seva banda, a nivell català, la Generalitat de Catalunya, ens locals, organitzacions i agents socials i econòmics van subscriure recentment l’Acord per a la millora de la qualitat de l’aire a Catalunya (Tercera cimera de qualitat de l’aire), que s’inclourà en el nou Pla de millora de la qualitat de l’aire de Catalunya, i on les parts signants acorden fer un pas endavant i assumir el compromís de treballar per implementar una ZBE a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants abans d’acabar l’any 2025, amb un model general comú adaptable a les diferents realitats territorials, socials i ambientals dels municipis, esdeveniment una oportunitat de generalització, encara més gran, d’aquest instrument normatiu.
D’altra banda, i diferentment del que ha succeït amb altres ZBE impulsades anteriorment a l’Estat espanyol, s’estableix que per les noves ZBE que es vagin introduint els serà d’aplicació el règim sancionador establert a l’apartat z.3 de l’article 76 de la Llei 18/2021, de 20 de desembre, per la que es modifica el text refós sobre la llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.
Considerant tot l’anterior, la ZBE esdevé un instrument de planificació necessari, una obligació legal que la ciutat de Rubí ha de complir. Per tant, es considera necessari i oportú iniciar la tramitació de l’elaboració i aprovació d’una ordenança reguladora de la ZBE, amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire.
C) OBJECTIUS PERSEGUITS PER LA NORMATIVA
La implementació d’una ZBE a la ciutat de Rubí esdevé una obligació legal d’acord amb l’establert a la Llei de canvi climàtic i transició energètica, i que caldrà desenvolupar atenent als criteris especificats en altres instruments normatius de regulació de les ZBE vigents en l’aprovació d’aquest projecte normatiu.
L’objectiu de la ZBE de Rubí és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, per així millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat, apropar els nivells de contaminants als recomanats per l’OMS i complir amb els límits de qualitat de l’aire establerts a la legislació vigent.
L’objectiu de l’ordenança reguladora de la ZBE de Rubí és traslladar a la normativa municipal el projecte tècnic de la ZBE que defineix el Reial Decret que regula les Zones de Baixes Emissions i complir el que estableix la Llei de canvi climàtic i el seu reglament, a més a més de la normativa estatal i autonòmica.
D) SOLUCIONS ALTERNATIVES REGULATÒRIES I NO REGULATÒRIES
Totes les mesures necessàries per reduir la contribució del trànsit en els nivells de contaminació atmosfèrica de la ciutat impliquen reduir el volum de trànsit o promoure una renovació del parc circulant a vehicles menys contaminants.
La mateixa Llei de canvi climàtic i transició energètica obliga específicament a impulsar una ZBE, abans del 2023, a tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants, els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants que superin els valors límits de contaminants regulats per la normativa de referència.
En aquest sentit, cal considerar la ZBE dins d’un marc d’actuacions que l’Ajuntament de Rubí porta anys desenvolupant, on es pot trobar el propi Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Rubí 2018-2023, que inclou mesures per la reducció de la contaminació acústica, accions de pacificació i allunyament del trànsit, així com el foment de formes de transport més sostenibles, amb l’especial promoció de la mobilitat activa (amb mesures com l’ampliació de les zones de prioritat per a vianants, ampliar la xarxa pedalable, millora del transport urbà...).
Propostes Veure tots (21)
Y de 7.00 a 13.00 el VIERNES.
Los fines de semana y...
Compartir: