Consulta pública Ordenances Fiscals i Preu Públic
#ConsultaOrdenances2021 Consulta pública Ordenances Fiscals (IBI i taxa de drets d'examen) i preu públic Servei d'Atenció Domiciliària
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Processos normatius
L'Ajuntament de Rubí inicia el procés de consulta pública prèvia per regular el recàrrec de l'Impost de Béns Immobles (IBI) sobre habitatges desocupats amb caràcter permanent i la taxa de drets d'examen per als processos selectius o constitucions de borses convocats per l'Ajuntament a través de les corresponents ordenances fiscals. També vol regular el preu públic per establir el sistema de copagament del Servei d'Atenció Domiciliària (SAD) a través de l'ordenança no fiscal. Vist l’article 133.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Atès l’objectiu d’incloure la participació ciutadana en el procediment d’elaboració de les normes, amb caràcter previ a l’elaboració i aprovació inicial de les ordenances es substanciarà una consulta pública a través del portal web de l’administració competent, per tal de donar audiència als ciutadans afectats i recavar quantes aportacions addicionals es puguin fer per altres persones, entitats i organitzacions o associacions reconegudes per la llei que agrupin o representin a persones amb drets o interessos legítims que es puguin veure afectats per la norma.
L'Ajuntament de Rubí vol regular, per mitjà de dues ordenances fiscals:
- El recàrrec de l'IBI sobre habitatges desocupats amb caràcter permanent.
- La taxa de drets d’examen per als processos selectius o constitucions de borses convocats per l’Ajuntament.
D'altra banda, vol regular, per mitjà d'ordenança no fiscal:
- El preu públic per a establir el sistema de copagament del Servei d’Atenció Domiciliaria.
La consulta pública prèvia es referirà als següents extrems:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
c) Els objectius de la norma.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
La ciutadania, les organitzacions i les associacions que així ho considerin poden fer arribar les seves opinions sobre els aspectes plantejats a la documentació inclosa.
1/ Ordenança fiscal del recàrrec sobre l'IBI dels immobles d'ús residencial que es troben desocupats amb caràcter permanent
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa:
L'accés a l’habitatge és una de les principals preocupacions de la ciutadania. Els anys de desregulació d’aquest mercat han significat que els preus d’aquest bé de primera necessitat s’hagin incrementat per damunt de la capacitat adquisitiva de la majoria de la població. Junt amb la devaluació dels salaris, s’ha fet quasi impossible generar estalvi i alhora accedir al crèdit que el sistema bancari ha imposat. Per altra banda, l’oferta d’habitatges de lloguer és manifestament insuficient. Un mercat de lloguer que cada vegada més actua amb característiques d’oligopoli en mans de fons inversors i entitats financeres que situen aquest bé com un valor especulatiu, allunyant-lo de les dinàmiques pròpies d’un mercat de béns i serveis.
L’objecte d’aquesta Ordenança és la d’aplicar un recàrrec en el rebut de l’IBI en aquells immobles que es trobin desocupats amb caràcter permanent,i que per tant no compleixen amb la funció social del mateix d’acord amb el que estableix el marc legislatiu actualment vigent. Aquesta ordenança no es pot destriar d’un conjunt d’accions previstes en el marc normatiu actual sobre el Dret a l’Habitatge, que faculta a les administracions locals a exercir un seguit de mesures per posar a l’abast del conjunt de la ciutadania l’accés a un habitatge digne i assumible econòmicament.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació:
La Llei 7/2019, d’1 de març, de mesures urgents en matèria d’habitatge i lloguer en el seu Títol IV Mesures econòmiques i fiscals en matèria d’habitatge i lloguer- modifica l’article 72.4 del Text Refós de la llei d’hisendes locals que ja establia la possibilitat que els ajuntaments puguin exigir un recàrrec de fins al 50 per 100 de la quota líquida de l’IBI en aquells immobles d’ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent i determina que aquest recàrrec que s’exigirà als subjectes passius del tribut es meritarà el 31 de desembre i es liquidarà anualment pels ajuntaments un cop constatada la desocupació de l’immoble d’acord amb la corresponent normativa sectorial d’habitatge, autonòmica o estatal i conforme als requisits, mitjans de prova i procediment que estableixi l’ordenança fiscal.
Objectius de la norma:
Amb aquesta nova ordenança fiscal es pretén detallar i concretar aspectes com:
1. Definició d’immoble residencial desocupat amb caràcter permanent. Remissió a la normativa autonòmica catalana. Desocupació almenys durant dos anys.
2. Còmputs de terminis. Inici, interrupcions i causes justificades de desocupació d’un habitatge.
3. Gestionar un registre municipal d’immobles desocupats amb caràcter permanent.
4. Establir el procediment administratiu per tal de declarar, per l’Ajuntament, un immoble com a desocupat amb caràcter permanent.
5. Acreditació del recàrrec.
6. Percentatge d’aplicació sobre la quota líquida de l’IBI de l’any en que es meriti el recàrrec
Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores:
L’article 4.1, paràgrafs a) i b), de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de bases de règim local, reconeix als Ajuntaments les potestats reglamentària i tributària; és a dir, la capacitat de desenvolupar, dins l’àmbit de les seves competències, allò que disposi la normativa estatal o autonòmica així com la possibilitat d’imposar tributs municipals.S’entén doncs que l’aprovació de l’ordenança per l’aplicació del recàrrec sobre l’IBI dels immobles d’ús residencial que es troben desocupats amb caràcter permanent per part de l’Ajuntament de Rubí és, entre d’altres, una solució adequada per a fer front als problemes d’habitatge descrits.
2/ Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la inscripció a les convocatòries per a la selecció de personal
Justificació de la iniciativa:
L’Ajuntament de Rubí no té actualment establerta una contraprestació econòmica que permeti fer front a la despesa derivada dels procediments de selecció del seu personal, ja siguin per seleccionar al personal amb caràcter temporal, interí o definitiu. Això ha motivat que a molts dels processos de selecció de personal fets en els darrers anys s’hagin presentat un nombre elevat d’interessats, fet que ha obligat a l’administració municipal a adscriure a aquests processos un seguit de mitjans humans i materials que després no han tingut la seva correspondència amb les necessitats reals, ja que el nombre de candidats/es que finalment es van presentar a les proves va ser molt inferior. Aquesta circumstància fa aconsellable establir una contraprestació econòmica que obligatòriament ha d’adoptar la forma de Taxa, que permeti un millor ajust entre oferta i demanda i que serveixi d’incentiu a les que persones que, per sistema, es presenten als processos de selecció quan aquests no tenen cap cost per a l’interessat/da, sense tenir la intenció real d’acudir al mateix, abandonin aquesta actitud, ja que tot procediment de selecció implica un cost econòmic per a l’administració municipal que aquesta no té per què afrontar de forma íntegra.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació:
L’Ajuntament de Rubí està iniciant un Pla d’Ordenació de Recursos Humans juntament amb la confecció d’una nova Relació de Llocs de Treballs i es preveu la necessitat d’impulsar processos per a la selecció de personal en els anys vinents, fet que justifica la necessitat i oportunitat de l’establiment de la Taxa.
Objectius de la norma:
Amb aquesta nova ordenança fiscal es pretén, d’una banda regular la contraprestació que hauran de fer efectiva els/les candidats/es dels processos per a la selecció de personal i per una altra facilitar l’accés a la funció pública a tota persona interessada, i per tant, s’establiran beneficis fiscals que permetin l’accés a aquelles persones amb menor capacitat econòmica.
Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores:
No es contemplen altres solucions alternatives reguladores diferents de l’Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa per la inscripció a les convocatòries per a la Selecció de Personal.
3/ Ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei d'atenció domiciliària (SAD)
Justificació de la iniciativa:
El Servei Bàsic d’Ajuda a Domicili està constituït per un conjunt d’actuacions dutes a terme en el domicili de les persones en situació de dependència o de risc social amb la finalitat d’atendre les seves necessitats bàsiques de la vida diària: atenció de les necessitats domèstiques o de la llar o relacionades amb l’atenció personal. El marc normatiu contempla l’establiment d’un model de copagament que incentivi la responsabilitat de l’usuari i contribueixi al finançament de les prestacions garantides per assegurar la sostenibilitat del sistema. La corresponsabilitat dels usuaris s’establirà en funció de la seva capacitat econòmica. Al mateix temps, en els darrers anys, es constata un envelliment de la població que incrementa els costos de la prestació del servei. La finalitat d’aquesta ordenança és reduir l’impacte dels costos a través del copagament i l’aprovació del preu públic.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació:
A l’empara del previst a l’article 41 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRHL), article 12 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència i article 31 de la Llei del Parlament de Catalunya 12/2007, d’11 d’octubre, de Serveis Socials a Catalunya, aquest Ajuntament estableix el preu públic per la prestació del Servei d’Atenció Domiciliària.
El servei inclou:
a) El Servei Bàsic d’Ajuda a Domicili.
b) El Servei de Teleassistència Domiciliària.
El copagament requereix l’aprovació d’un preu públic a través d’una ordenança que estableix la seva regulació. El preu públic tindrà en compte el cost del servei i la participació de l’usuari estarà condicionada per la seva capacitat econòmica.
Objectius de la norma:
Amb aquesta nova ordenança es pretén:
- Concretar el preu públic del Servei Bàsic d’Ajuda a Domicili i del servei de teleassistència domiciliària.
- Establir l’indicador de referència, a l'efecte de determinar la participació del beneficiari en el cost dels serveis en funció dels trams de la seva renda.
- Definir les fonts per fer els càlculs de la capacitat econòmica de cada beneficiari.
- Definir la quota màxima que pot satisfer l’usuari del servei.
Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores:
És necessari una ordenança que estableixi els preus públics per fer sostenible el sistema de prestacions públiques. El copagament permet que es puguin prestar els serveis en la seva totalitat, garantint les hores d’assistència establertes per cada grau de dependència. Es descarta la solució de retallar les hores de prestació del servei, i es valora com a alternativa més adient l’establiment del copagament que exigeix l’aprovació del preu públic que calcula els imports que corresponen a les persones usuàries segons la seva capacitat econòmica, respectant els principis d’equitat, progressivitat i corresponsabilitat.
Compartir: